Maria van Raalten

Maria van Raalten

Biografie

Maria van Raalten (1940)

Schilderen is voor mij de belangrijkste manier om mij uit te drukken. Jarenlang heb ik piano gespeeld en zowel het spelen als het luisteren naar (klassieke) muziek heeft mijn creativiteit als beeldend kunstenaar diepgaand beïnvloed. Om mij beter op het schilderen te kunnen concentreren ben ik een aantal jaren geleden opgehouden met pianospelen. Concrete onderwerpen zijn de basis voor mijn schilderijen, dat kunnen zijn stillevens, landschappen of portretten van mensen die ik ken. Portretten zijn mijn passie, omdat ik van mijn vrienden houd. Mijn portretten zijn een manier om met hen te communiceren en door te dringen tot hun innerlijk. Ik geef de voorkeur aan een moderne expressieve manier van schilderen waarbij ik in hoofdzaak olieverf gebruik. Het mag duidelijk zijn dat mijn stijl van schilderen is afgeleid van de expressionisten van de vorige eeuw - maar in plaats van hun streven naar het universele wil ik mij richten op het persoonlijke, het bijzondere en het intieme. Na een professionele studie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten (1981-1984) bij Willem den Ouden en Paul Overhaus heb ik mij toegelegd op het schilderen van stillevens, landschappen en portretten: "... die opvallen door een indringend palet aan kleuren. De expressionistische, dynamische composities worden gekenmerkt door fel gekleurde vlakken, krachtige, hoekige contouren en een sterke vereenvoudiging van vorm. Opvallend is de verandering van perspectief en verdwijnpunt: een compositorisch waagstuk dat aan "die Brücke" doet denken. De portretten zijn röntgenopnamen van de ziel en het karakter van de poseur. Het gaat meer om de innerlijke waarheid dan om de uiterlijke schoonheid..." "Kleurige landschappen, stillevens, maar bovenal toch de portretten vormen de essentie van het werk van de schilderes Maria van Raalten. In alle drie de activiteiten wisselt ze een soms naïef aandoende stijl af met gewaagde technieken en composities, van 'lelijk' met 'mooi'. Ze speelt met kleuren en gebruikt extreme perspectieven. Ondanks de verrassende afwisselingen is er overduidelijk sprake van een eigen gezicht."