Annemarie Vink
Biografie
Annemarie Vink (Putten, 1960)
Door te schilderen documenteert Annemarie Vink het dagelijks leven op canvas, en meer recentelijk op papier. Haar nabije omgeving vormt veelal het onderwerp van haar schilderijen. In haar schilderijen is menselijke aanwezigheid altijd voelbaar, of het nu zorgvuldig bij elkaar gekozen bloemen betreft die samen een mooi boeket vormen, een stilleven van dierbare objecten, of een scene aan de keukentafel. De persoonlijke huiselijke taferelen bieden een kijkje in een mensenleven, en zijn zowel intiem als herkenbaar. Vink speelt in haar schilderijen met het visuele; we zien bijzondere composities en aandacht voor detail. Contrastrijke elementen zoals schetsmatige en onvoltooide delen worden afgewisseld met realistisch geschilderde details, soms met trompe l’oeuil effect. De schilderkunstige aandacht voor op het eerste gezicht onbetekenende momenten en onderwerpen, zoals het zetten van thee in de keuken, het lichtspel op een tapijt, of de gladde stof van een satijnen badjas, doen je realiseren dat schoonheid verscholen ligt in de kleine dingen. Vink maakt deze bescheiden onderwerpen letterlijk groter door ze te schilderen op grote formaten, maar bovenal door ze herhaaldelijk te schilderen. Het proces van het maken van een schilderij is in dat opzicht een erg belangrijk onderdeel in het oeuvre van Vink. De stroperige verf maakt het voor haar mogelijk om vliedende momenten als het ware te verlengen en te controleren, ze tastbaar te maken en op die manier de tijd te doen stollen. - `To prolong fleeting moments` - door Nanette Kraaijkamp