Toon Berghahn
Biografie
Toon Berghahn (Amsterdam, 1970)
Het schilderij start vanuit de werkelijkheid, met foto’s die ik maak of aantref op het internet en als referentie gebruik. Parkeergarages, museumzalen en bibliotheken maar ook intiemere plekken, zoals huiskamers en ateliers. Herkenbaar en vertrouwd zijn de ruimtes maar tegelijkertijd ogen zij vervreemdend en verontrustend. Menselijke aanwezigheid wordt slechts gesuggereerd door diens sporen: schilderijen, boeken, een stoel, een schilderezel, verfklodders op een muur. Het etherische licht dat binnenvalt versterkt een gevoel van desolaatheid en melancholie maar is tegelijkertijd troostrijk. Het is voor mij van wezenlijk belangrijk dat mijn schilderijen buiten de muren van het atelier te zien zijn en onderdeel worden van de wereld daarbuiten. Zodat zij een dialoog aangaan met die omgeving, met andere kunstwerken en de beschouwer. Vooral op afbeelding, in drukwerk of op internet ontstaat de illusie van een realistisch, fotografisch beeld. Even waant men zich Alice in Wonderland, into the looking glass. Die kortstondig sensatie van het realisme van een fotografische kwaliteit, wordt vervangen door het gelaagde beeld van een geconstrueerde, geschilderde werkelijkheid waarin een vervreemdende schoonheid existentiële vragen losmaakt bij de beschouwer.