Daphne Verheijke

Daphne Verheijke

Biografie

Daphne Verheijke (Eindhoven, 1965)

Mijn schilderijen zijn vaak geïnspireerd door de ruimtelijkheid en kleuren van de natuur, vooral water en licht heeft mijn fascinatie. Toveren met kleuren, het menselijke oog kan miljoenen kleuren waarnemen.Elk schilderij is weer een nieuwe reis, dan weer gelaagd en dik geschilderd, dan weer transparant en vloeiend.De verftoets, het paletmes, de kwaststreek, de diepte van kleuren, de verwering van een stuk metaal, roestkleuren, de diep blauwe zee, het geelgroen van het mos, beelden en kleuren die ik mij opneem tijdens mijn reizen die voor mij een grote inspiratiebron zijn.Ik was zeer onder de indruk toen ik naar de prachtige film keek van Bill Viola waarbinnen hij de kracht van het vuur en water als een onmetelijke grootsheid kon weergeven. Het contrast tussen warme en koude kleuren spelen altijd een grote rol in mijn schilderijen, het resulteert vaak tot zeer gelaagde schilderijen, het is een een lang proces waarbinnen ik de diepte van kleuren wil intensiveren door vele lagen en bewerkingen, deze schilderijen ogen vaak in eerste aanblik abstract, maar mij gaat het meer om de suggestie, het gevoel op te gaan in de mysterie van de natuur. Opgenomen worden in de ruimte, dat alles er even niet meer toe doet.Na mijn studie aan de Rietveldacademie volgde vele exposities en tientallen aankopen gedurende de jaren heen door particulieren, bedrijven, kunstinstellingen en verzamelaarsSinds 2014 worden mijn schilderijen vooral aangekocht door verzamelaars uit het buitenland, voornamelijk naar Amerika o.a. New York maar ook Zwitserland en Londen zijn er recent nog schilderijen aangekocht.Daphne werd voor haar oeuvre onderscheiden met een award en werd door een vakkundige jury vergeleken met de beroemde schilder Monet. Een citaat uit het juryrapport: Een schilder in hart en nieren die al schilderend zoekt naar oplossingen en al zoekend schildert. De verf wordt geboetseerd en vaak pas gemengd op het doek waarbij gezocht wordt naar een evenwicht en kleurdiepte, emotie, structuur en gelaagdheid, wat moet leiden tot een eenheid in het uiteindelijke resultaat. Hoewel de doeken in eerste aanblik abstract lijken en thuis horen in de abstract expressionistische stroming blijken ze bij nadere beschouwing veel realistischer en geven een vermoeden van landschappen, spiegelingen en wolkenluchten.Eerder impressionistisch dan expressionistisch roepen ze echo's op van late werken van Monet en Cézanne.