Conny Spuybroek

Conny Spuybroek

Biografie

Conny Spuybroek (Drimmelen, 1966)

Na een studie Textiele Werkvormen/Handvaardigheid in Tilburg, studeerde Conny Spuybroek af aan de Gerrit Rietveld Academie, afdeling Beeldhouwen, in Amsterdam.Geboren en opgegroeid op het Brabantse platteland in Oud-Drimmelen, woonde Conny Spuybroek vervolgens in een houten keet in het bos nabij Tilburg. Daarna verhuisde zij naar een voormalige graansilo in Amsterdam, met uitzicht over het IJ. Schilder, beeldhouwer en fotograaf Spuybroek woont niet alleen het liefste aan de randen van de stad, maar haalt hier ook haar inspiratie vandaan.`Als kind maakte ik van autoventielen oorbellen. Ik rommelde altijd in de schuur van mijn vader, die vol lag met allerlei gereedschap en onderdelen. Mijn vader vond van alles uit en ´s avonds bij de keukentafel vertelde hij over zijn nieuwste technische vondsten. Zelf was ik ook altijd aan het sleutelen. Ik had een brommer en later een motor. Ik haalde regelmatig het motorblok uit elkaar. Die fascinatie voor constructies heb ik nog steeds.`Spuybroek verhuisde naar Tilburg en volgde hier de lerarenopleiding textiele werkvormen en handvaardigheid. `Ik maakte objecten, waarbij ik logge zware stoffen op elkaar stikte. Die voorzag ik van gaten, waardoor er doorkijkjes ontstonden. Vervolgens combineerde ik ze met hout of metaal. Daarnaast maakte ik tekeningen met ecolineverf. Abstracte kleurrijke composities die ik net als mijn textielobjecten laag over laag opbouwde als ware het constructies.`Voor de verplichte fotocursus schafte Spuybroek een spiegelreflex camera aan. `De foto´s vorm(d)en het uitgangspunt voor mijn textiele werkstukken en werken op papier. Ik fotografeerde altijd gebouwen of onderdelen daarvan: huizen, boerderijen, schuren, deuren en muren.` De meeste van haar medestudenten begonnen zich na hun lerarenopleiding te settelen. Spuybroek had hierin nog geen zin. Ze wilde verder studeren. Juni 1990 verhuisde ze naar Amsterdam en vervolgde haar opleiding aan de Rietveldacademie richting beeldhouwen.`Van een houten keet nabij Tilburg kwam ik terecht in de voormalige Amsterdamse graansilo. Nu is die verbouwd tot een prachtig appartementencomplex aan het IJ. Het pand was toen gekraakt. Het waaide er, ratten renden er rond en het was er in de winter behoorlijk koud. Toch voelde ik mij daar thuis. Vanuit geldgebrek legde iedereen een enorme creativiteit aan de dag. Drinken uit mosterdglazen met het etiket er nog op bijvoorbeeld. Een gevoel van 'bevrijd zijn' maakte zich van mij meester en ik genoot van het prachtige uitzicht over het IJ. Hoewel de meeste bewoners het pand niet uitkwamen - alles was er ook: een restaurant, een bakkerij, een kroeg en natuurlijk het silotheater - zou ik dat als te benauwend hebben ervaren. Ik studeerde aan de Rietveldacademie en fietste vaak door het westelijk havengebied om daar foto´s te maken van industriële gebouwen.``Op de Rietveldacademie was ik aan regels gebonden. Je kon niet zo maar iets doen. Er moest een gedachtegang aan je werk ten grondslag liggen. Ik verwerkte allerlei materialen in mijn ruimtelijke werken zoals schuimrubber, textiel, behang, jutezakken, hout, maar ook koperen motorpakkingen, waarvan de ronde vorm mij als kind al fascineerde. Ook maakte ik keramische beelden. Net als met textiel kun je met klei mooie ronde vormen maken. De andere materialen die ik gebruikte, leenden zich daar niet goed voor. Het nadeel is echter, dat er tijdens het bakken veel mis kan gaan en het gehele proces veel tijd in beslag neemt. Die tijd had ik niet doordat ik onderhand moeder was geworden.`Op dit kruispunt aangekomen, ontmoette Conny Spuybroek schilder Jan te Wierik. `Door hem ben ik weer gaan schilderen.` De vrijheid van experiment en de ruimte voor chaos die zo typerend was voor de 'graansilo-tijd', is in haar werken op papier terug te vinden. `Een kleurvlek vormt de basis, de rest volgt door toeval vanzelf. Olie- en acrylverf breng ik laag over laag aan. Doordat de twee verfsoorten een afstotende werking op elkaar hebben ontstaat een opvallend mooie structuur. Daarnaast fotografeer ik gebouwen, boerderijen en muren, maar nu niet als hulpmiddel maar als doel op zich.`

Kunstwerken van Conny Spuybroek in onze collectie



Conny Spuybroek
"Heimwee naar de haven 11"
HxB: 70 x 80 cm - Gemengde techniek

Huurpijs € 18,- p/m
Verkoopprijs € 850,-



Conny Spuybroek
"Heimwee naar de haven 12"
HxB: 70 x 80 cm - Gemengde techniek

Huurpijs € 18,- p/m
Verkoopprijs € 850,-