Jan Worst
Biografie
Jan Worst (Heerenveen, 1953)
Dat de schilderijen van Jan Worst realistisch genoemd worden, kan volgens hem aanleiding geven tot misverstanden. Het begrip realisme is verbonden aan het afbeelden van de werkelijkheid en is voor de schilder als zodanig een enigszins naïeve en misschien wel achterhaalde activiteit.De schilderijen van Jan Worst zijn opgebouwd uit herkenbare elementen. Maar dit betekent niet dat de beschouwer deze herkenbaarheid als vanzelfsprekend moet ervaren.Worst verzamelt fragmenten uit verschillende werkelijkheden: antieke meubels en tapijten, kinderen en jonge vrouwen die zo uit een modeblad lijken gestapt. Dit alles brengt hij samen in een schilderij. Het gaat in zijn werken om een schijnwereld die ver van de dagelijkse realiteit verwijderd is.Anders dan in de wetenschap, die wil onthullen en ontmaskeren, gaat het volgens Jan Worst in de kunst om het verhullen en verbergen.Wie een blik werpt op de schilderijen van Jan Worst, waant zich drie eeuwen in de tijd teruggeworpen, maar bij nadere beschouwing ontdekt men een grote variëteit aan hedendaagse elementen in zijn imposante kunstwerken, waar het vakmanschap van af spat.De artiest heeft een duidelijke fascinatie met de tijd. Hij schildert historische interieurs, maar in de ruimtes komen elementen van andere periodes samen. Zelf zegt hij er naar te streven kunst te maken die als 'tijdloos' kan worden beschouwd. Het is een potpourri van elementen, die het geschilderde interieur losmaakt van de schijnbare realiteit. De bijna fotografisch geschilderde beelden dwingen de kijker bijna het beeld in, maar zetten hem voortdurend op het verkeerde been, waardoor de term realisme hier volstrekt misplaatst is.Jan Worst lijkt bekender in het buitenland dan hier. Had hij bijvoorbeeld eerder exposities in New York, Italië en Duitsland.