Harald Vlugt

Harald Vlugt

Biografie

Harald Vlugt (Bergen NH, 1957)

Harald Vlugt werd van jongs af aan geconfronteerd met beeldende kunst in het idyllische kunstenaarsdorp Bergen (NH) waar hij met zijn ouders en broers opgroeide in het Park Meerwijk. Na de havo in Bergen studeerde hij 5 jaar aan d'Witte Lelie; nieuwe Leraren Opleiding handvaardigheid en tekenen in Amsterdam. Na de Lerarenopleiding in 1981 was hij een van organisatoren van de alternatieve galerie Aorta, in het oude NRC-gebouw, hartje Amsterdam. Met Aldert Mantje en Peter Giele en collegae werd een podium gecreëerd waar honderden nationale alsook internationale kunstenaars vaak live hun werk maakten en aan het publiek toonden op de spraakmakende galerie-openingsavonden.Gedurende 2-3 jaar vormde Harald Vlugt met Aldert Mantje een kunstenaarsduo. Al gauw kregen ze uitnodigen voor grote internationale sculptuur-tentoonstellingen. Vanaf 1983 maakte ze de overstap naar het 'officiële' circuit en traden toe tot de succesvolle en avant-gardistische Galerie The Living Room in Amsterdam. Dit creëerde een grotere mogelijkheid voor internationale exposities. In 1987 exposeerde het kunstenaarsduo ter afsluiting van hun samenwerking met een groot museum-overzicht 'Gute Kameraden' in alle zalen van het toenmalige Fodor-museum, mede ter gelegenheid van de toen vertrekkende museumdirecteur Tijmen van Grootheest.In 1985 ontving Vlugt een reisbeurs voor New York, alwaar hij een half jaar woonde en werkte en exposeerde, onder andere bij Gallery Germans van Eck op West-Broadway. In 1986 verlaat Vlugt galerie The Living Room en exposeert nu bij Galerie Nikki Diana Marquardt op de Place des Voges in Parijs. In 1988 werd zijn werk getoond op de tentoonstelling 'La giovane scultura Olandesi' als onderdeel van de Biënnale van Venetië, iets wat direct meer mogelijkheden gaf qua samenwerkingsverbanden met internationale musea en galerieën.In 1990-1991 woonde en werkte hij een jaar in het Van Doesburghuis in Meudon Val Fleury nabij Versailles, al waar hij zijn contacten met de Franse galerieën en musea kon bestendigen. Wonend in dit huis kreeg Vlugt ook de uitnodiging voor een grote opdracht in Nagasaki, Japan. Voor de replica van het paleis Huis ten Bosch, voor de Oranjezaal, alwaar Rob Scholte de 1200 m² grote wandschildering maakte, ontwierp en produceerde Vlugt de bronzen ornamenten en sculpturen.In de jaren daarna tot nu exposeert Vlugt veelvuldig in internationale musea, woont en werkt langere tijd in o.a. Sao Paolo, New York, Caïro, Oranjestad, Auckland, West Indies en Parijs.In 1994 won hij de Nederlandse Nationale Grafiekprijs. Vanaf 1998 werkte hij een aantal jaren intensief samen met meester steendrukker Gert Jan Forrer in Bussum. In 2001 ontvangt hij de 4e Grafische Industrieprijs België en zit hij bij de wereld-selectie van 40 kunstenaars van de vermaarde Senefelder Preis in Düsseldorf. Tijdens de vaak uitgezonden buitenlandse verblijven gaf Vlugt gastcolleges op lokale kunstacademies of lezingen in galerieën of ateliers van collegae.In het jaar 2002 was Vlugt gastprofessor Beeldhouwen en rijksgecommitteerde op de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Vanaf 1996 werkt Vlugt samen met de gerenommeerde digitale drukkerij Studio America in Leiden waarbij handmatige collages mega-groot opgeblazen worden om vervolgens geprint te worden op diverse stoffen.Van 1995-2002 deed Vlugt een mega-opdracht in de Amsterdamse Watergraafsmeer, in de nieuwe woonwijk Park de Meer op de oude locatie van het voormalige Ajax-voetbalstadion De Meer. Dit project Park de Meer heeft Vlugt samen gedaan met Engelse beeldhouwer David Mach. Aldaar maken ze totaal 18 verschillende keramische kunstwerken, waarvan drie stuks van 36 meter hoog. Na 5 jaar werken wordt in 1999 het monstrueus grote en dikke boek `Bonk` gepresenteerd. Zowel met dichter Pieter Boskma als met schrijver Joost Zwagerman en Adriaan van Dis vonden samenwerkingsprojecten plaats.Voor het NRC maakte Vlugt meerdere 'kleuren-beelden' bij hoofd-artikelen in het Cultureel Supplement. Vanaf 2003 doet Vlugt ook grote kunstprojecten voor de 3 grootste Cruiseschip-companies. Voor de 'Queen Mary 2' maakte hij 6 kunstwerken, waaronder het majestueuze grote theatergordijn voor het grootste theater op het schip. Voor de 'Freedom of the seas', momenteel het grootste cruiseschip ter wereld, maakte Vlugt onder andere 3 grote sculpturale kroonluchters voor de hoofd-esplanade op het schip.In 2009 werkte Vlugt aan een grote opdracht voor het nieuwe cruiseschip Nieuw Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn. Voor dit nieuwste en grootste cruiseschip van de Holland Amerika Lijn maakte hij het meest prominente kunstwerk op het schip. Het kunstwerk `Nieuw Amsterdam` is een 200-700 cm grote handmatige collage waarbij Vlugt speelt met het beeld van het huidige New Yorkse skyline gezien vanuit New Jersey .De contour van de honderden gebouwen van Manhattan is identiek aan vandaag , alleen zijn de honderden gebouwen samengesteld en opgebouwd van duizenden afbeeldingen van 17e en 18e eeuwse kasten en meubels. Deze historische kasten uit alle werelddelen staan als metafoor voor alle nationaliteiten die toen maar ook nu neerstrijken op Manhattan. Op de voorgrond , in de Hudsonriver , zien we een `zeeslag` van ruim 400 verschillende schepen uit alle werelddelen en tijden .In september 2012 toonde Harald Vlugt samen met David Mach (GB) het grootste gedrukte kunstwerk ter wereld in het centrum van Keulen, als onderdeel van de mondiale fotobeurs Fotokina. Het gedrukte kunstwerk van 5-1000 m zal in duizenden vaandels vrij komen te hangen in een voor de gelegenheid ontworpen en gebouwde 'Kathedraal' opgebouwd van bouwsteigers. (hoog; 45 m, diep; 80 m).

Kunstwerken van Harald Vlugt in onze collectie



Harald Vlugt
"Autumn"
HxB: 100 x 80 cm - Kleurlitho

Huurpijs € 15,- p/m
Verkoopprijs € 667,-



Harald Vlugt
"Spring"
HxB: 80 x 60 cm - Kleurlitho

Verkoopprijs € 600,-
Expositieprijs: € 300,-



Harald Vlugt
"Summer"
HxB: 80 x 60 cm - Kleurlitho

Verkoopprijs € 600,-
Expositieprijs: € 300,-