Jan Reus

Jan Reus

Biografie

Jan Reus (Grootebroek, 1949)

In een interview vertelde Jan Reus (1949) ooit dat hij een lastig kind was geweest, een eigenwijze spring-in-'t-veld met een grote fantasie en dito mond. Bovendien was hij behept met een ernstige vorm van woordblindheid. Deze combinatie leverde hem de onderwijskundige kwalificatie 'dom' op. `Ze wisten op school niet wat ze aan me hadden. Ik was een erg actief. druk kind en verveelde me vrij snel op school. Ik was liever buiten, in de natuur. Jaren later werd pas duidelijk waarom ik als kind zo recalcitrant was en de leraren mij niet begrepen: ik bleek dyslectisch te zijn. Bovendien zette ik op heel jonge leeftijd woorden al om in beelden en geluid, in welke vorm dan ook; dat boeide me.` In de jaren zeventig kwam Reus als knecht in dienst van een bloembollenbedrijf in West-Friesland. Dat was het begin van een vruchtbare artistieke kruisbestuiving met de eigenaar van het bedrijf, Alewijn Oostwoud Wijdenes, die behalve bollenboer ook een begenadigd fotograaf bleek te zijn. `Ik ben door Alewijn in de kunst terecht gekomen. (...) Doordat Alewijn fotografeerde en met name door de manier waarop hij dat deed, zag ik dat je gedachten vast kunt leggen in beelden. Ik zat vol ideeën en was brandnieuwsgierig naar hoe dingen in elkaar zitten. (...) Onder het schoffelen bespraken we van alles en die ideeën werden door Alewijn heel goed gestileerd. Een heel verhaal werd dan samengevat in één moment, één beeld. Zelf zit ik wat filmischer in elkaar, vandaar ook dat ik drieluiken maak. Daar kun je meer van een verhaal op kwijt.` Reus begon te schilderen in een stijl die enige verwantschap vertoont met het magisch realisme en die ook het fotografisch werk van Oostwoud Wijdenes kenmerkt. Het ging hem echter niet om de verwijzing naar een metafysische werkelijkheid achter of boven de dingen die zijn afgebeeld. Jan Reus als model in fotografisch werk van Alewijn Oostwoud Wijdenes Eerder gaat het om een filosofisch getint spel met beeldelementen zoals we dat bijvoorbeeld kennen uit sommige werken van René Magritte. Zelf noemt Reus deze stijl 'vervreemd realisme'. Reus verwierf faam met zijn vervreemd realistische drieluiken. Zijn techniek is zeer gedetailleerd, wat op het oog werkelijkheidsgetrouwe beelden oplevert. Nadere beschouwing leert dat er sprake is van een hyperrealistische stilering, met name in het kleurgebruik, maar ook in de compositie. De aldus gevormde beeldelementen laten zich verstaan als onderdelen van een geschilderde verhaallijn of gedachtengang. `Beelden zijn voor mij de taal waarin ik me het meeste thuis voel. Eén beeld zegt meer dan honderd woorden (...) Ik kwam nog wel eens in Brugge en dan kom je in aanraking met de Vlaamse primitieven en de drieluiken. Een drieluik is een soort stripverhaal voor analfabeten. En als halve analfabeet kon ik dat wel waarderen.` Reus ontwikkelde in wat hij zelf zijn pictografische schilderijen noemt een geheel eigen, ogenschijnlijk clichématige, maar uitermate geraffineerde beeldtaal. Ook hierin vertelt hij verhalen en verhaaltjes, soms aangenaam humoristisch en maatschappijkritisch, soms ook pijnlijk indringend.

Kunstwerken van Jan Reus in onze collectie



Jan Reus
"Cleopatra I"
HxB: 75 x 60 cm - Kleur zeefdruk

Verkoopprijs € 225,-
Expositieprijs: € 110,-