Dirk de Herder
Biografie
Dirk de Herder (Rotterdam, 1914 - 2003)
Dirk de Herder werd begin jaren dertig dokahulp bij Capi-Lux in Amsterdam. Zo kwam hij in contact met de theaterfotograaf Kurt Kahle, die hem fotografisch schoolde. In 1935 begon hij in Beverwijk zijn eigen atelier als persfotograaf. Tijdens de crisisjaren was dit geen eenvoudige opgave en al snel verhuisde hij naar Amsterdam. Dankzij het maken van foto's voor persoonsbewijzen kwam hij de oorlog door, om zich na de bevrijding vooral op de stad Amsterdam als onderwerp te richten. Zijn eerste fotoboek 'Amsterdam: 68 fotografische impressies' verscheen in 1947. In de jaren 1950 tot 1952 verbleef hij in Stockholm en ook daar richtte hij zich op de stad met het fotoboekje ‘Möte med Gamla Stam’ (1953) als resultaat. Ondertussen hield de fotograaf Eddy Posthuma de Boer zijn Amsterdamse studio draaiende en na zijn terugkeer richtten zij samen het fotobureau Co-Photo op met de VARA als belangrijkste klant. De Herder fotografeerde vanaf 1954 tien jaar voor deze omroep. Het kunstleven bleef hem trekken. Hiervan getuigen de portretten die hij in de loop der jaren maakte van de leden van de Cobra-beweging. In 1947 werd De Herder assistent-cameraman van Bert Haanstra voor diens eerste film ‘Myrte en de demonen’. Daarna pakte hij de draad van het filmen in de periode 1959-1968 weer op en maakte een tiental korte artistieke films over uiteenlopende onderwerpen. De Herder fotografeerde vooral in zwart-wit vanwege zijn voorkeur voor lichtval en atmosfeer. In 1995 richtte hij zijn eigen Herder Museum in Zijderveld op dat vijf jaar bestond. Kort voor zijn overlijden in 2003 publiceerde hij zijn autobiografie onder de titel 'Flashback' (2001).