Marianne Naerebout – Palet Kleur

22 februari 2017 in Blogs

De kunstwerken van Marianne Naerebout typeren zich vooral door het frisse en heldere kleurgebruik. Wanneer we kijken naar het leven van deze kunstenares is die keuze niet verwonderlijk. Op jonge leeftijd verhuist Marianne met haar ouders naar Curaçao waar zij opgroeit in een cultuur omringd door veel kleur. Tot haar zesde jaar verbleef Marianne op het prachtige eiland. Haar schooltijd bracht zij in Nederland door. Na het voltooien van haar studie zijn de reiskriebels en haar hang naar vreemde culturen echter in volle omvang aanwezig en vertrekt ze. Marianne verblijft vervolgens in Oman, Syrie, Maleisië, Albanië en Gabon. Deze indrukken en ervaringen hebben haar tot een bevlogen, vitaal en zeer expressief iemand gemaakt waarbij je de invloeden van de diverse culturen verweven in haar werk terug ziet.

Na de diverse omzwervingen besluit Marianne in 1993 terug te gaan naar Nederland, maar al snel is ze weer op zoek naar een warm land om in alle rust en ruimte te werken aan haar grote passie: schilderen. Tien jaar werkt en woont zij in Amerika, nog steeds heeft ze hier een woning waar ze regelmatig verblijft. In 2007 vindt ze een huis met atelier in Italië en ook in  Tanzania. Ook hier kan ze zich wijden aan haar grote passie schilderen.

Kunst zit in haar bloed. Haar beide grootvaders waren kunstschilder. Dat zij ook die weg op zou gaan, was voor haar aanvankelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Eerst volgde Marianne een opleiding aan de pedagogische academie en vervolgens pas aan de Kunstacademie in Breda. Het moest er als het ware uit. Kunst maken was de roeping waaraan Marianne gehoor moest geven. De kunstacademie is in feite een hulpmiddel om de kunst die in je ziel verstopt zit, naar boven te halen. Je leert de technieken, maar je wordt er geen kunstenaar, dat ben je al. De passie moet er al zijn.

De schilderijen en sculpturen van Marianne vallen op. Door de felle kleuren en vormen die

ze gebruikt. Het is moeilijk om er zo maar aan voorbij te lopen. Ze noemt het zelf de ‘circle of life’ waarin aarde, vuur, water en lucht verwerkt zijn. Aarde wordt vertaald in de koppen op het doek, vuur in het kleurgebruik, water in de vissen en lucht in de vogels. Vooral vogels zijn een onuitputtelijke inspiratiebron. Zo verteld Marianne zelf; ‘Vogels komen overal en hebben niets. De kleuren die ik gebruik zijn een afspiegeling van mijn mood, hoe ik me voel. Ik heb altijd met veel kleur geschilderd, dat komt mede door mijn jeugd in het Caribische gebied. Het is de symboliek van de precolumbiaanse indianen. Ik werk nu meer dan 25 jaar professioneel en mijn werk wordt steeds puurder en abstracter hoewel de kleuren herkenbaar blijven. Toch verander ik ook hierin. Ik merk namelijk als ik in Italië werk dat ik meer natuurlijke tinten gebruik als ruwe omber. Ik had nooit gedacht ooit die kleur te gebruiken maar het knalt eruit om mijn doeken. Voordat ik begin heb ik altijd wel een schets gemaakt. Maar zo’n wit doek voor me, vind ik altijd heftig. Zowel de kleuren als het formaat bepaal ik in mijn atelier als ik ga beginnen. Ik heb alle maten doeken om me heen. Alle figuren die op het doek komen zitten al wel een tijdje in mijn hoofd.’

Haar sculpturen beeldhouwt ze uit polyurethane. Zodra de vorm is bepaald en het geheel volkomen voldoet aan haar verwachting, wordt het ontwerp met glasvezel en polyester behandeld. Elk sculptuur in dit materiaal is uniek. Er is geen oplage, geen mal, niets. Na de behandeling maakt ze de tekening op het basisontwerp gevolgd door het feest, de kleur! De sculpturen kunnen worden onderverdeeld in ‘mozaïek’ of ‘beschilderd’

Maerianne Naerebout en Rik Felderhof

De kunstenaar Marianne Y. Naerebout en de televisiepersoonlijkheid Rik Felderhof zijn bevriend sinds Rik een portret van Marianne maakte op ‘haar’ kleurrijke eiland Curaçao. Rik Felderhof  heeft veel van deze televisie portretten gemaakt en ontvangt tegenwoordig zijn gasten in zijn villa in Zuid Frankrijk. Dit programma Villa Felderhof heeft al veel jaargangen